
Το Growth Hacking Αλλάζει την Κουλτούρα του Marketing
Οι επιχειρήσεις όλων των μορφών και μεγεθών, σε κάθε βιομηχανία και σε όλο τον κόσμο, αγωνίζονται σκληρά για να βρουν τρόπους να αναπτυχθούν. Μέχρι πριν λίγα χρόνια το παραδοσιακό marketing με τις τεχνικές του μπορούσε να δώσει μια σημαντική βοήθεια προς αυτό το σκοπό, κυρίως όμως σε αυτούς που μπορούσαν να ανταπεξέλθουν οικονομικά στο υψηλό κόστος που είχε.
Τι άλλαξε το digital marketing
Η κατάσταση άλλαξε με την κυριαρχία του internet και των μηχανών αναζήτησης (κυρίως της Google) στην καθημερινότητα μας. To digital marketing ήρθε να αλλάξει την σχέση επιχείρησης-πελάτη, αλλά κυρίως να κάνει ποιο προσιτό, ακόμα και για τους «μικρούς παίκτες της αγοράς», το κόστος δημιουργίας και διατήρησης αυτής της σχέσης. Τα αποτελέσματα είναι φανερά παντού γύρω μας με την γιγάντωση επιχειρήσεων, που επένδυσαν έξυπνα στο digital marketing, και σήμερα είναι σε θέση να κοιτούν στα μάτια παραδοσιακούς ανταγωνιστές τους που μετρούν δεκαετίες στην πρωτοκαθεδρία της αγοράς τους.
Το προβληματικό επιχειρηματικό μοντέλο
Παρ’ όλη όμως την μεγάλη αλλαγή που έχει γίνει στο marketing, το μοντέλο της επιχειρησιακής δομής των περισσότερων επιχειρήσεων εξακολουθεί να παραπέμπει στο μοντέλο του περασμένου αιώνα με την περιορισμένη ευελιξία, τα στερεότυπα στον τρόπο σκέψης και τις χρονοβόρες διαδικασίες. Αρκεί κανείς να εξετάσει την διαδικασία δημιουργίας ενός νέου προϊόντος για να καταλάβει πόσο βαθιά κυριαρχεί στην επιχειρηματική κουλτούρα αυτό το παρωχημένο μοντέλο.
Στο παραδοσιακό επιχειρησιακό μοντέλο η παραγωγή, το μάρκετινγκ, οι πωλήσεις, η διανομή και η τιμολόγηση είναι τοποθετημένες σε αντίστοιχες επιχειρηματικές μονάδες με διαφορετικές προτεραιότητες και περιορισμένη μεταξύ τους αλληλεπίδραση. Η παραγωγή των προϊόντων πραγματοποιεί την έρευνα αγοράς, αναπτύσσει τις προδιαγραφές προϊόντων και αξιολογεί το μέγεθος της αγοράς. Στη συνέχεια, μόλις το προϊόν οριστεί σωστά, αναλαμβάνει την κατασκευή – μέχρι το τελικό προϊόν να έτοιμο για να μπει στην αγορά. Ταυτόχρονα, οι marketers αρχίζουν να δουλεύουν σε σχέδια marketing μόλις λάβουν την έρευνα και τις προδιαγραφές από την ομάδα προϊόντων. Συχνά μάλιστα αναθέτουν σε εξωτερικούς συνεργάτες, οι οποίοι είναι ακόμα περισσότερο απομακρυσμένοι από την επιχείρηση να σχεδιάσουν τη διαφήμιση και την προώθηση. Στην συνέχεια τα τμήματα που είναι επιφορτισμένα με την διανομή και την τιμολόγηση «τρέχουν» τις διαδικασίες τους, ενώ οι πωλήσεις τελικά αναλαμβάνουν να φέρουν το προϊόν στον πελάτη.
Που είναι το πρόβλημα; Αυτός ο εξαιρετικά ανεπαρκής κύκλος μπορεί να διαρκέσει πολλούς μήνες ή ακόμα και χρόνια για να ολοκληρωθεί, δημιουργώντας μια εξουθενωτική υστέρηση, τόσο στην ανταπόκριση στις μεταβαλλόμενες απαιτήσεις των καταναλωτών όσο και στις τεχνολογικές εξελίξεις. Το δε κόστος που έχει είναι πολύ μεγάλο και γίνεται ακόμα μεγαλύτερο αν συνυπολογίσεις και την υψηλή πιθανότητα αποτυχίας που ενέχει η δημιουργία ενός νέου προϊόντος. Για να το πούμε απλά, υπάρχει ο κίνδυνος μέχρι να δημιουργήσεις και να λανσάρεις ένα νέο προϊόν, αυτό να είναι ξεπερασμένο από τις συνθήκες και το κόστος που θα πληρώσεις να μην αποσβεστεί ποτέ.
Η διαφορετική κουλτούρα του Growth Hacking
Τo growth hacking παρέχει μια αυστηρή μεθοδολογία για την προώθηση της ανακάλυψης ευκαιριών μέσω της συνεργασίας μεταξύ των λειτουργιών και με ταχύ ρυθμό. Επικεντρώνεται στην ανάλυση και τον πειραματισμό με γνώμονα τα δεδομένα, παρέχοντας την απάντηση για το πώς οι εταιρείες μπορούν να αξιοποιήσουν συστηματικά τη δύναμη του πλούτου των στοιχείων που έχουν επενδύσει τόσο πολύ στη συσσώρευση. Οι επιχειρήσεις κάθε είδους μπορούν να εφαρμόσουν αυτές τις στρατηγικές, είτε ξεκινούν μικρές είτε αποφασίζουν να ενσωματώσουν τη μέθοδο σε ολόκληρη την εταιρεία.
To growth hacking είναι μια νέα θεμελιώδης επιχειρηματική μεθοδολογία που όλες οι εταιρείες και κάθε επικεφαλής (που επιθυμεί να ανταποκριθεί στις υψηλές προσδοκίες, να παράγει σημαντικά αποτελέσματα και να επιτύχει τους επιχειρηματικούς στόχους με περιορισμένες) πρέπει να υιοθετήσουν.
Τo growth hacking διευκολύνει τις εταιρείες να επιτύχουν ανάπτυξη χωρίς να ρίχνουν χρήματα σε ξεπερασμένες και τρομερά δαπανηρές εκστρατείες marketing αμφίβολης επιχειρηματικής αξίας. Σχεδιάζει χαρακτηριστικά που κάνουν τους καταναλωτές να αγαπούν ένα προϊόν ή μια υπηρεσία και να μιλούν στους φίλους τους για αυτό. Χρησιμοποιεί δημιουργικές ιδέες για να προσεγγίσει τους πελάτες με νέους και μετρήσιμους τρόπους, που αντικαθιστούν το παραδοσιακό μάρκετινγκ και διαφημίσεις με τρόπο που η ανοδική πορεία τους είναι τεράστια.